Anders Koed Madsen og Anders Kristian Munk

april 8, 2016

Anders Koed Madsen , adjunkt og  Anders Kristian Munk, lektor begge på AAU, Institut  for Læring og Filosofi er optaget af brugerinddragelse og digitale metoder. Denne faglige interesse har de bl.a. brugt i et projekt for Aalborg Kommune ”Facebook samtaler og visionsformuleringer: Brugerdrevne inputs til visionsprocessen i Aalborg kommunes skoler”.  Facebook var platformen i en åben debat med tilhørende datanavigationsværktøj som gav politikerne mulighed for at analysere data efterfølgende. For Direktøren i Aalborg Kommunes Skoleforvaltning var netop denne åbne proces vigtig:

“Hele processens formål var at skabe åbenhed om vores visionsproces. Dette er fremtidens brugerinddragelse, for brugerne får direkte indflydelse på beslutningsprocessen”. (Kilde: http://llk.dk/nbjxwi – s. 18)

 

Hvad er den vigtigste læring i at inddrage folk i den nye folkeskolereform via Facebook?

” – Digitaliseringen af inddragelsen gør processen mere transparent end analoge ‘post-it’ møder. Det var muligt at bygge et værktøj som tillod alle interessenter at navigere i rådata

– Inddragelse på Facebook når nogle folk, der aldrig ville komme til et fysisk møde og det gør timingen for inputs mere fleksibel. Til gengæld er det ikke alle, der er på Facebook og som er villige til at give deres mening til kende i det forum.

– Når man lader folk hashtagge deres egne visioner, kan man identificere tematiske mønstre nedefra. Man lader på den måde brugere guide ens opmærksomhed til bestemte aspekter af folkeskolen, der er vigtige for dem”.

– Anders Koed Madsen & Anders Kristian Munk